logo Sierpc online

Newsy | Ogłoszenia | Forum Dyskusyjne | Księga pozdrowień | Hyde Park Zaloguj się | Rejestracja

Co proponujemy:
Archiwum
Strona główna

Newsy Sierpc online - Archiwum
Komentarze | Dodaj własny komentarz Newsy Sierpc online - Archiwum

Kolejne astronomiczne odkrycie sierpeckich gimnazjalistów

2011-05-16

Młodzi sierpeccy odkrywcy i ich nauczyciel Józef Urbański.
Młodzi sierpeccy odkrywcy i ich nauczyciel Józef Urbański.
Uczniowie sierpeckiego Gimnazjum Miejskiego pod kierunkiem nauczyciela Józefa Urbańskiego wraz z uczniami z Ameryki, Azji i Europy po raz kolejny biorą udział w międzynarodowej kampanii badania asteroid organizowanej w ramach programu International Astronomical Search Collaboration (IASC).

Ich zadaniem jest poszukiwanie nowych obiektów oraz weryfikowanie orbit tych ciał, które zostały już odkryte. Jest to już druga kampania, w której wykorzystany został profesjonalny teleskop - znajdujący się na Hawajach Pan-STARRS 1.

Nowością kolejnego astronomicznego przedsięwzięcia, oprócz uzyskania dostępu do danych pochodzących z teleskopu, jest połączenie szkół z różnych miejsc na świecie w pary. Uczniowie Gimnazjum Miejskiego im. Mikołaja Kopernika w Sierpcu współpracują z zespołem z Key Peninsula High School.

A skąd tak duże zainteresowanie astronomią wśród sierpeckich uczniów? Józef Urbański (Sierpczanin Roku 2010) wyjaśnił, że uczniowie bez żadnego przymusu zainteresowali się tą dla wielu zagadkową tematyką. O możliwość wzięcia udziału w projekcie badania asteroid pytali na lekcjach fizyki, zajęciach koła czy nawet podczas przerw, na korytarzu - powiedział nauczyciel. Zagadnienia dotyczące budowy Układu Słonecznego, obserwacji, współrzędnych astronomicznych, posługiwania się mapami nieba i rozpoznawania ciał niebieskich nauczyciel prezentował podczas zajęć pozalekcyjnych. Gdy uczniowie nauczyli się już posługiwać programem do analizy fotografii wykonanych przez teleskop, otrzymali pierwsze zestawy danych, na których mogli ćwiczyć w domu. W kampanii pracują już na właściwych fotografiach. Przygotowują raporty, które są wysyłane do koordynatorów

W projekcie, który potrwa do 20 maja biorą udział dwie szkoły z Polski. Oprócz sierpeckiego gimnazjum jest to Zespół Szkół nr 10 im. prof. Stefana Banacha w Toruniu. Uczniowie obydwu szkół dokonali już pierwszego w tej kampanii odkrycia. Znaleźli dwa nieznane wcześniej obiekty na fotografiach wykonanych przez hawajski teleskop Pan-STARRS 1. Planetoidę, która zyskała oznaczenie 2011 FJ49 odkryły gimnazjalistki z Zespołu Szkół nr 10 im. prof. Stefana Banacha w Toruniu, uczennice Bogdana Sobczuka - Jowita Pańczyk, Weronika Malcher, Olimpia Aszyk i Natalia Wolińska. Asteroidę 2011 FX88 znaleźli uczniowie Józefa Urbańskiego z Gimnazjum Miejskiego w Sierpcu - Bartosz Gołębiewski, Igor Ikier, Małgorzata Mysera, Anna Narodzonek i Wojciech Peplinski.

Oba odkrycia zostały już potwierdzone, a dane nowych polskich asteroid trafią wkrótce do mieszczącego się na Harwardzie Minor Planet Center, które dla Międzynarodowej Unii Astronomicznej i NASA zbiera informacje o najmniejszych ciałach Układu Słonecznego - także tych, które mogą stanowić zagrożenie dla Ziemi.

Gratulujemy młodym sierpeckim odkrywcom i ich nauczycielowi.

Tagi: Józef Urbański | Gimnazjum Miejskie w Sierpcu

oprac. MS

Komentarze do artykułu: [8]

xyz
2011-05-22 17:12:13 - Oddac, wyremontowac, wyposazyc wierze cisnien dla NICH BRAWO

do poniżej
2011-05-21 22:09:53 - świetny pomysł,ale w Sierpcu nie do zrealizowania.

TT
2011-05-20 09:03:09 - Oddać Im wieżę ciśnień (k. dworca PKP) na obserwatorium astronomiczne. Jest prawie przystosowana - "odpowiedni dach" , wstawić tylko teleskop i zrobić schody

Grisza
2011-05-17 19:18:11 - Koleżanki i koledzy zabierzcie się za zdobywanie wiedzy, wtedy oceniajcie!

Paweł Gąsiorowski
2011-05-17 09:37:39 - Serdecznie gratuluję Panu Józefowi Urbańskiemu i jego uczniom. Wspaniale pracujecie na chwałę naszego SIERPCA.

Zielony
2011-05-16 22:31:26 - Szacun !

były uczeń
2011-05-16 17:59:27 - gratulacje! poza tym, że p. Urbański to naprawdę dobry nauczyciel (po latach się docenia) to jest bardzo skromnym człowiekiem, należy mu się szacunek.

Darek
2011-05-16 14:58:28 - Do ss. Najważniejsze, że ty jesteś medialnym zwierzem siedząc w kapciach przed kompem, żłopiąc piwo i wyśmiewając innych. Oni przynajmniej nie muszą się kryć za pseudonimami, nickami etc. ale uczciwie mogą zaprezentować siebie samych. Zdecydowanie każdy z nicj ma o wiele więcej oleju w głowie niż przeciętny amator mocnych wrażeń w internecie, którego to reprezentujesz, komentując w taki a nie inny sposób. Gratuluję p. Józefowi Urbańskiemu i jego Wychowankom. Jestem pełen uznania dla Waszego zapału i motywacji do zrobienia czegoś pożytecznego i unikalnego.

Administrator serwisu nie odpowiada za treść komentarzy
zamieszczonych na tej stronie przez internautów

Zauważyłeś błąd na stronie?

[x]
O nas | Napisz do nas ^^ do góry

Wszelkie materiały, artykuły, pliki, rysunki, zdjęcia (za wyjątkiem udostępnianych na zasadach licencji Creative Commons)
dostępne na stronach Sierpc online nie mogą być publikowane i redystrybuowane bez zgody Autora.