logo Sierpc online

Newsy | Ogłoszenia | Forum Dyskusyjne | Księga pozdrowień | Hyde Park Zaloguj się | Rejestracja

Co proponujemy:
O mieście
Historia
Kultura
Zabytki
Informator
Sport
Sierpeckie linki
Galeria zdjęć
Archiwum
Strona główna




Newsy Sierpc online - Archiwum
Komentarze | Dodaj własny komentarz Newsy Sierpc online - Archiwum

Sierpeckie skarby w zasobach Narodowego Archiwum Cyfrowego

2011-03-08

Uroczyste poświęcenie przez biskupa chełmińskiego Stanisława Okoniewskiego linii kolejowej Sierpc-Brodnica, na zdj. także: minister komunikacji Juliusz Ulrych oraz wiceminister komunikacji Julian Piasecki, Sierpc, październik 1937 r.
Uroczyste poświęcenie przez biskupa chełmińskiego Stanisława Okoniewskiego linii kolejowej Sierpc-Brodnica, na zdj. także: minister komunikacji Juliusz Ulrych oraz wiceminister komunikacji Julian Piasecki, Sierpc, październik 1937 r.

Most na Skrwie w Sierpcu, lata 30. XX wieku.
Most na Skrwie w Sierpcu, lata 30. XX wieku.

Otwarcie linii kolejowej Sierpc-Brodnica - uroczysty wjazd pierwszego pociągu przez bramę triumfalną, Sierpc, październik 1937 r.
Otwarcie linii kolejowej Sierpc-Brodnica - uroczysty wjazd pierwszego pociągu przez bramę triumfalną, Sierpc, październik 1937 r.

Narodowe Archiwum Cyfrowe powstało z inicjatywy Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Dokładnie dziś (8 marca) mija 3. rok jego istnienia. Powołanie instytucji wiązało się m.in. z postępem, jaki dokonał się w dziedzinie technologii zapisu, przechowywania i udostępniania danych. NAC gromadzi, opracowuje, konserwuje oraz udostępnia archiwalia takie jak zdjęcia (posiada ich ponad 15 milionów!), nagrania dźwiękowe oraz filmy. Jeśli chodzi o fotografie, to obejmują one okres od lat czterdziestych XIX wieku, aż po czasy współczesne.

Co najcenniejsze dla każdego użytkownika, dokumenty zgromadzone przez NAC systematycznie udostępniane są online! Tak więc każdy wielbiciel dziejów swojego miejsca urodzenia może, posiadając dostęp do internetu, obejrzeć niesamowite materiały, często nieznane i unikatowe. Już ponad 150 tysięcy skanów zdjęć z zasobu NAC oglądać można w sieci. Pozostałe są systematycznie skanowane, a niecierpliwi obejrzeć mogą je w Biurze Obsługi Klienta NAC.

A co ciekawego wynika dla wielbicieli historycznych skarbów naszego miasta?

W udostępnionych w Internecie, zdigitalizowanych materiałach dotyczących Sierpca znalazło się 9 starych, unikalnych fotografii. Co prawda pobliski Płock może pochwalić się blisko 200. zdjęciami sprzed II wojny światowej i po niej, ale dla poszukiwaczy sierpcianów jest to i tak duża niespodzianka. Szczególnie zachwyceni będą wielbiciele kolejnictwa.

Większość fotografii dotyczących naszego miasta wiąże się z budową linii kolejowej Sierpc-Brodnica (lata 30. XX wieku). Zdjęcia przedstawiają: budowę nasypu pod linię kolejową (listopad 1935 r.), otwarcie linii kolejowej Sierpc-Brodnica w październiku 1937 r., jest też fotografia ukazująca pociąg-dźwig układający szyny kolejowe na torze na linii Sierpc-Toruń (1937 r.), czy szkielet wiaduktu pod Lipnem na nowobudującej się linii kolejowej Toruń-Sierpc.

Sierpczanom mocniej serca zabiją, gdy obejrzą fotografie przedstawiające otwarcie linii kolejowej Sierpc-Brodnica - zdjęcie przedstawia uroczyste poświęcenie torów w Sierpcu przez biskupa chełmińskiego Stanisława Okoniewskiego, na zdjęciu także: minister komunikacji Juliusz Ulrych oraz wiceminister komunikacji Julian Piasecki (październik 1937 r.). Kolejną bardzo ciekawą fotografią jest ta ukazująca uroczysty wjazd pierwszego pociągu przez bramę triumfalną w Sierpcu, z okazji otwarcia linii kolejowe Sierpc-Brodnica w październiku 1937 roku czy widok ogólny na most na Skrwie w Sierpcu, gdzie widoczne są także drewniane podpory przęseł mostu. Jest jeszcze jedna fotografia, niezwiązana z kolejnictwem, za to przypominająca tragiczne zdarzenia z okolicznego Studzieńca. Zdjęcie przedstawia dowódcę OK I Warszawa gen. bryg. Jana Wróblewskiego (odwrócony) po udekorowaniu Złotym Krzyżem Zasługi por. Płosso oraz Srebrnym Krzyżem Zasługi plutonowych Demczuka i Małowiejskiego, którzy z narażeniem życia ratowali uczestników kursu przysposobienia wojskowego z płonącej stodoły w Studzieńcu pod Sierpcem. Zdjęcie wykonano 3 lipca 1931 roku.

Co najważniejsze dla oglądającego fotografie: oprócz ukazanego na zdjęciu wydarzenia, mamy tu także jego (w miarę możliwości) szczegółowy opis. Nie zabrakło danych takich, jak data wydarzenia, ustalenie osób na zdjęciu, opis uroczystości, a także co niezwykle istotne dla opisu archiwalnych zasobów: autora fotografii i jej pochodzenie.

Sierpeckie fotografie są w większości spuścizną po "Ilustrowanym Kurierze Codziennym", który w okresie międzywojennym był największym polskim koncernem prasowym.

Pozostaje mieć nadzieję, że Sierpc uwieczniony został jeszcze na innych unikatowych zdjęciach sprzed wielu laty, które dopiero czekają w kolejce do zdigitalizowania i udostępnienia online z bogatego zasobu NAC.

Tymczasem cieszmy oko i poznajmy bogatą historię naszego miasta.

Sierpeckie zasoby NAC do obejrzenia TUTAJ



Magdalena Staniszewska






Komentarze do artykułu: [9]


Pani Magdaleno
2011-03-09 10:22:40 - Zdjęcia są bardzło ładne ale to przeszłość! Zdjęcia z przyszłości to jest to ! Oto jedno rok 2030 http://plfoto.com/zdjecie,krajobraz,puste-pole-za-stodola,1483422.html


Art
2011-03-09 09:44:31 - obecnie na allegro jest Gazeta Tygodniowa nr 49 z 2 grudnia 1934 r. a w niej uroczyste otwarcie lini kolejowej Sierpc-Płock w roku 1934 otwarcia dokonał ówczesny minister komunikacji Budkiewicz aukcja do 7go kwietnia a oto linka http://www.aukcjoner.pl/gallery/005080755-Gazeta-49-z-1334.html#I1


Maciek
2011-03-08 22:55:04 - Pani Magdaleno ,a ja chcę dodać do zdjęcia bramy powitalnej: Parowóz na zdjęciu to Ty-23,można taki zobaczyć w skansenie w Chabówce, niestety już "zimny".


tao
2011-03-08 20:52:21 - Pani Magdaleno dzięki za pamięć o Miłośnikach Kolei bo stacją Sierpc interesują się ogromne rzesze fanów w całej Polsce i dalej.Chciałbym rozszeżyć opis zdjęcia gdzie jest most na Skrwie, to jest informacja dla Miłośników Kolei.Po lewej stronie,stoi budynek pompowni wody,która była tłoczona do wieży ciśnień odległej o ok.2 km.Pompy były napędzane silnikami elektrycznymi zgodnie z postępem technicznym, ale tu ciekawostka dla fanów, była tam pompa specjalna uruchamiana kiedy brakowało prądu lub inne nieszczęście, które mogłoby pozbawić parowozy wody,była to pompa napędzana silnikiem parowym.Jeszcze w latach siedemdzesiątych była sprawna,w dniu dzisiejszym po tym obiekcie praktycznie pozostało N I C......Zapraszam odwiedzających fanów naszej stacji do miejsca starej pompowni,która znajduje się przy Sierpeckim Skansenie.Pozdrawiam tao.


Wspaniała informacja
2011-03-08 20:15:09 - Dziekuje Pani za ta wspanialą informację.Jestem starsza osoba, nie potrafie jeszcze zbyt swobodnie poruszac sie w internecie a tu taka inormacja.Moja pasja jest historia powszechna a historia lokalna rowniez.W mojej rodzinie jest sporo zdjec z wydarzen przedwojennych w Sierpcu.Jestem ich wlascicielem ale jeszcze narazie trzymam w domowym archiwum. Z opowiesci znam por.Płosso oraz wiele osob z tego czasu. Narazie będe oglądal to Archiwum Cyfrowe za co jestem Pani wdzięczny. Zmotywuje mnie to do pogrupowania mojego domowego zasobu dawnych fotografii oraz dokumentowwedlug wydarzen oraz osob.


Piotr Sz
2011-03-08 18:35:32 - fajne


Ciut bardziej dociekliwy
2011-03-08 17:59:05 - Wystarczy w wyszukiwarkę NAC wpisać hasło Sierpc. Super sprawa.


playowiec
2011-03-08 14:10:42 - jest jest


sierpc
2011-03-08 13:50:17 - pod linkiem nic takiego nie ma




Administrator serwisu nie odpowiada za treść komentarzy
zamieszczonych na tej stronie przez internautów




Zauważyłeś błąd na stronie?

[x]
O nas | Napisz do nas ^^ do góry


Wszelkie materiały, artykuły, pliki, rysunki, zdjęcia (za wyjątkiem udostępnianych na zasadach licencji Creative Commons)
dostępne na stronach Sierpc online nie mogą być publikowane i redystrybuowane bez zgody Autora.