4/2000
GIMNAZJUM MIEJSKIE NA STARCIE
mówi dyrektor Bożena Watemborska

Budynek

Gimnazjum miejskie będzie mieściło się w pięknym szesnastoklasowym obiekcie przy ulicy Braci Tułodzieckich i starej "jedynce", w której trwa remont. Do 1 września oddany zostanie do użytku parter starego budynku - czyli 3 sale lekcyjne i część administracyjna szkoły. Sale na I piętrze będą funkcjonować od połowy września. Nie utrudni to pracy dydaktycznej, chociaż wiąże się ze zmianami w tygodniowym rozkładzie zajęć. Tak więc, w połowie września każda klasa będzie miała swoją izbę lekcyjną. W szkole funkcjonować będzie biblioteka, stołówka i świetlica.

Uczniowska statystyka

Klasy pierwsze liczą 302 uczniów podzielonych na 11 oddziałów, klasy drugie liczą 364 uczniów podzielonych na 13 oddziałów. Nie wszędzie udaje nam się zachować ustawową normę 26 uczniów w klasie. Klasy drugie przejmujemy w takich składach, w jakich funkcjonowały w minionym roku szkolnym. Logiczne jest, że tu zmiany byłyby niewskazane, tym bardziej że część nauczycieli z "trójki" przeszła do pracy w Gimnazjum, więc jest zachowana ciągłość pracy dydaktycznej i wychowawczej.

Jeżeli idzie o klasy pierwsze, to liczba 26 uczniów w oddziale nie zawsze będzie zachowana. Mamy trzy klasy z językiem angielskim i w tych klasach liczba dzieci jest większa. W klasach z językiem niemieckim jest nieco luźniej.

Dodam, że klasy pierwsze są przez nas formowane, bo takie jest zalecenie ustawodawcy. Wiem, że to budziło wiele kontrowersji wśród rodziców, ale trzeba też rozumieć punkt widzenia szkoły. Nauczyciel, który ma pracować z klasą przez trzy lata, musi mieć szansę kształtowania przez siebie zespołu klasowego. Przejęcie przez nowego nauczyciela zespołu klasowego uformowanego przez innego nauczyciela rodzi niebezpieczeństwo, że jego pole działania będzie mocno ograniczone. Mówiąc krótko: nowa szkoła to nowa klasa, nowy nauczyciel, nowe reguły. Jest w tym głęboki sens wychowawczy. Z punktu widzenia ucznia zmiana zespołu klasowego oznacza zerwanie z dotychczasowym zaszufladkowaniem i otrzymanie nowej szansy na odnalezienie się w grupie. Uczeń dostaje bodziec, aby zaistnieć w nowych warunkach.

Kadra pedagogiczna

W Gimnazjum w tym roku szkolnym będzie pracowało 50 nauczycieli, w tym 6 polonistów, 3 germanistów, 1 anglista, 1 rusycysta, 3 historyków, 1 nauczyciel wiedzy o społeczeństwie, 7 matematyków, 2 geografów, 3 biologów, 2 chemików, 2 fizyków, 2 nauczycieli techniki, 1 nauczyciel sztuki, 3 informatyków, 8 wuefistów, 2 bibliotekarzy, 1 nauczyciel w świetlicy, 3 katechetów, psycholog i pedagog. Wszyscy nauczyciele mają wymagane kwalifikacje: są magistrami bądź licencjatami. Część z nich ma już ukończone studia podyplomowe w drugim kierunku. Liczba dwuprzedmiotowców w Gimnazjum będzie z pewnością rosła i w niedługim czasie każdego nauczyciela będzie można wykorzystać do realizacji ścieżek międzyprzedmiotowych.

Środowisko nauczycielskie Gimnazjum dopiero się kształtuje. Jako dyrektor poznałam już wszystkich nauczycieli, chociaż największą wiedzę mam o 19 nauczycielach z "jedynki". Moje kontakty z kadrą Gimnazjum mnożą się, ponieważ nauczyciele ci przychodzą pytać o programy i różne sprawy organizacyjne. Wielu nauczycieli deklarowało pomoc przy urządzaniu Gimnazjum. To bardzo budujące.

Programy i podręczniki

Miasto przez rok prowadziło 3 gimnazja, ale na szczęście między nauczycielami tych samych przedmiotów nastąpiły uzgodnienia co do programów i podręczników. Jeszcze przed wakacjami sporządziłam listę podręczników potrzebnych w naszym Gimnazjum. Wszyscy rodzice naszych uczniów zostali na czas o tym powiadomieni. Do chwili obecnej nie otrzymałam od rodziców żadnych sygnałów, że w księgarniach brak jakichś podręczników.

Program wychowawczy

W minionym czasie wiele osób, w tym rodzice, pedagodzy i dyrektorzy szkół, wyrażało obawy, że zgromadzenie w jednym miejscu tak dużej liczby dzieci w trudnym okresie dorastania spowoduje problemy wychowawcze. Ja nie podzielam tych opinii. Uważam, że zgromadzenie znacznej liczby dzieci w tym samym okresie rozwoju ma swoje zalety. Te dzieci mają wspólne zainteresowania i dążenia. W odpowiednich warunkach dzieci te otrzymują szansę przyśpieszonego rozwoju. Nie obawiam się problemów wychowawczych. Każda szkoła, także nasze Gimnazjum, musi wypracować program wychowawczy, który ma stanowić swoistą wizytówkę szkoły. Powstanie zespół wychowawczy, który będzie inspirował i koordynował wszystkie działania wychowawcze. Gimnazjum posiada psychologa i pedagoga, osoby z dużym doświadczeniem. Stworzymy wspólnie taki system, w którym nie będzie miejsca dla uczniów stwarzających problemy. Wierzę, że jeżeli dzieci będą znały reguły obowiązujące w Gimnazjum i do tego nauczyciele zachowają się konsekwentnie, to z pewnością damy sobie radę. Przypomnę, że w klasach będziemy prowadzić cykle wychowawcze w wymiarze dwóch godzin tygodniowo, co powinno dać dobre efekty.

Praca z komputerem

Powszechnie wiadomo, że w gimnazja mają nauczyć dzieci pracy z komputerem. Nasze Gimnazjum jest przygotowane do dobrego wypełnienia tego zadania. Będziemy dysponować dwoma pracowniami. Jedna z nich, internetowa, będzie mieścić się w starym budynku na pierwszym piętrze i jest organizowana w ramach ministerialnego programu "Internet w każdym gimnazjum". MEN funduje sprzęt i oprogramowanie, a organ prowadzący zapewnia odpowiednio przygotowaną salę i gwarantuje pokrycie kosztów przeszkolenia 11 nauczycieli na kursach komputerowych typu A, B, C, D, K.

Działalność pozalekcyjna

Na działalność pozalekcyjną, czyli na kółka zainteresowań, będzie przeznaczone 5% ogólnej liczby godzin przewidzianych przez nas w projektach. W naszym Gimnazjum będzie to około 50 godzin tygodniowo przeznaczonych głównie na zajęcia sportowe w ramach SKSów, zajęcia wyrównawcze i koła przedmiotowe. Jeżeli chodzi o koła zainteresowań, to chcę, aby propozycja wyszła od dzieci. Przewiduję, że będzie to koło informatyczne, teatralne, chór szkolny i inne.

Organizacje młodzieżowe

W Sierpcu oferta ze strony organizacji dla młodzieży nie jest zbyt szeroka. W Gimnazjum będzie działać ZHP. Chciałabym, aby dzieciom zapewnić ciągłość w przynależności organizacyjnej do harcerstwa. Obok ZHP jest jeszcze Polski Czerwony Krzyż i Liga Ochrony Przyrody. Jestem otwarta na wszelkie inicjatywy ze strony naszych uczniów dotyczące zrzeszania się w organizacjach młodzieżowych.

Podsumowanie

Czeka nas ogrom pracy związany z uruchomieniem kolegialnych organów szkoły. Będziemy pracować nad stworzeniem regulaminów pracy Rady Pedagogicznej, Samorządu Uczniowskiego, Rady Rodziców, Rady Szkoły - którą planuję utworzyć. Jestem pełna optymizmu. Myślę, że kadra nauczycielska szybko się zintegruje, a współpraca z dziećmi i rodzicami dobrze się ułoży. Mam nadzieję, że w I półroczu zakończymy pracę nad wszystkimi dokumentami potrzebnymi dla prawidłowego funkcjonowania szkoły.

Wysłuchał i zanotował Zdzisław Dumowski